Program za jaslice – program nege i vaspitanja dece uzrasta do tri godine
Program za jaslice nege i vaspitanja dece uzrasta do tri godine realizuje se polazeći od Osnova programa (Pravilnik o opštim osnovama predškolskog programa). Cilj je stvaranje povoljne vaspitno-obrazovne sredine u kojoj će dete sticati iskustva po sopstvenom programu otkrivajući sebe i svoju okolinu. Akcenat je na jedinstvu nege i vaspitanja, čime se zadovoljavaju potrebe dece za ishranom, snom, boravkom na vazduhu a u isto vreme doprinosi socijalizaciji deteta.
Ciljevi vaspitno-obrazovnog rada dece do tri godine, definisani su Osnovama programa i odnose se na različite aspekte razvoja:
– Fizičko-senzorni razvoj-održavanje fizičkog zdravlja dece, normalno stanje aparata za kretanje, formiranje pravilnog držanja tela, ovladavanje motorikom, podsticanje celovitog motornog i senzornog razvoja, razvijanje navika telesne higijene, uzimanje hrane.
– Socijalno-emocionalni razvoj – podsticanje i očuvanje spontanosti i iskrenosti deteta za doživljaje, pružanje pomoći u sticanju samostalnosti, pomoć u stvaranju slike o sebi, sticanje poverenja u svoje sposobnosti, pomaganje detetu u sticanju osnovnih normi ponašanja, razvoj sposobnosti obavljanja aktivnosti u zajednici sa odraslima i drugom decom, podsticanje zadovoljstva i pozitivnih emocija.
– Umni razvoj – podsticanje i i razvoj prirodne radoznalosti deteta u odnosu na svet koji ga okružuje, negovanje osetljivosti za utiske kao motiva za postavljanje pitanja, podsticanje rešavanja malih problema senzomotorne inteligencije, podržavanje spontanih pokušaja govorne komunikacije deteta, podsticanje i bogaćenje dečjeg govora kao sredstva za komunikaciju i sticanje saznanja, podsticanje razvoja senzomotornih i perceptivnih sposobnosti, stvaranje povoljnih uslova za formiranje početnih znanja kroz praktične aktivnosti.
Osnovna uloga medicinskih sestara je aktivno učestvovanje u stvaranju bezbedne i povoljne sredine u kojoj će se deca osećati sigurno i prihvaćeno i u kojoj će moći nesmetano i u svom tempu otkrivati svet oko sebe. Učestvuju u planiranju adaptacije i planiranju nege i vaspitno-obrazovnog rada, uključuje roditelje u u proces praćenja i dokumentovanja dečjeg razvoja i napredovanja i redovno informiše roditelje o napredovanju njihovog deteta.
Saradnja sa porodicom predstavlja stalni zadatak za medicinsku sestru-vaspitača, koja pravi plan saradnje sa porodicom na nivou grupe, uvažavajući sve specifičnosti rupe i pojedinačne dece i porodice.
Prioritetni zadaci u radu sa decom do tri godine na kojima će medicinske sestrevaspitači raditi tokom godine:
– Unapređenje procesa planiranja i evidentiranja rada sa decom kao i proces praćenja dečjeg razvoja i napredovanja.
– Razvijanje individualizovanog pristupa u vaspitno-obrazovnom radu i
– Unapređivanje saradnje sa porodicom koja će zadovoljiti potrebe dece, roditelja i sestara.